• 31 اردیبهشت 1403

watan.ir وطن رسانه همه فارسی زبانان

IMG-20240114-WA0066

یادداشت:انتخابات و تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و روش های دشمن

 

 

روز 25 دی ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شد، تاریخ نگاری به عنوان یکی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن، بسیار با اهمیت است.

 

رسانه خبری تحلیلی وطن -دکتر علیرضا فقیه نصیری، پژوهشگر حوزه توسعه و مدیر امور ایثارگران جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی  :

25 دی ماه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و حماسه 18 اسفند 1402

روز 25 دی ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شد. امام خمینی (قدس سره) در تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۶۷، با صدور پیامی سید حمید روحانی را مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کردند. در بخشی از پیام امام (ره) چنین آمده است: « اگر شما می‌‏توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‏‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‏‌اید”

تاریخ نگاری به عنوان یکی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن، بسیار با اهمیت است، زیرا شناخت وجوه مختلف هر فرهنگ و تمدنی، بدون بررسی تاریخ انواع هنرها و دانشهایی که در آن تمدن ظهور یا تکامل یافته ممکن نخواهد بود. مطالعه سیر تاریخ نگاری آثار و منابع تاریخی، مورخان و علاقمندان به تاریخ را قادر می سازد تا به درک دقیق تری از تاریخ دست یابند و با اعتماد، اطمینان بیشتر به نقد و سنجش اخبار و منابع تاریخی بپردازند.

پژوهش ها موید این مهم بوده که، در ایران باستان رویدادهای تاریخی ثبت می‌شده‌است. این موضوع دلالت بر باور ایرانیان در وجود دوره و تاریخ و داشتن حساب سال و ماه است. در کتاب الفهرست ابن ندیم به وجود تاریخ‌نگاری در ایران قدیم اشاره و بیان شده که تاریخ را بر روی پوست خدنگ و پوست جانوران می‌نوشته‌اند.

مطالعه شاهنامه فردوسی خود موید وجود تاریخ‌نویسی در ایران باستان است بطوریکه در هنگام مطالعه این اثر ارزشمند، فردوسی بارها به رویدادهای تاریخی پیش از زمان خویش استناد می‌کند. برای مثال در زمان کی خسرو وقایع زمان جمشید یا فریدون و … که اگر در جایی ثبت نبود فردوسی نیز نمی‌توانست به آن استناد کند. پس به‌خوبی آشکار است که در ایران پیش از زمان فردوسی تاریخ‌نگاری انجام می‌شده‌است.

تاریخ انتخابات پنج دهه جمهوری اسلامی، مملو از تحرکات دشمن جهت خارج کردن مردم از صحنه، تلاش رسانه‌های بیگانه برای مأیوس کردن مردم و بخصوص جوانان، تعمیم یا بزرگ‌نمایی نکات منفی، ترویج بی‌فایده بودن حضور در فعالیت‌های سیاسی و انتخابات، و به رخ کشیدن کمبودها و سختی‌های اقتصادی بوده است. ولیکن نخبگان جامعه با «جهت‌دهی دقیق» و «توان‌بخشی معرفتی» مردم را به میدان مبارزه با استکبارو به پای صندوق های رای دعوت نمودند. چرا که حضور پرشور مردم باعث تحکیم حاکمیت اسلامی، عزت اسلامی، و اعتلای ملت و مقابله با استکبار است. امید است امت ایران اسلامی در انتخابات اسفندماه سالجاری ورقه ای زرین از ولایتمداری خود را به منصه حضور گذاشته و ثبت تاریخ میهن اسلامی خویش نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مهم روز

خبرهای ورزشی

گزارش تصویری ورزشی